søndag den 24. juli 2016

Ikke for dannede mennesker

Sammen med bl.a. Van Halens debutalbum, Kiss' "Alive II", Rushs "2112" og den første
Montrose figurerede Triumphs 1980-album på "Enclopedia Metallica"s liste over nordamerikanske
storværker.
Der var engang, hvor hårdrockens kraftladede symboler fik humanister til at tænke på Leni Riefenstahls fascistiske kunst.

I starten af 1980’erne var jeg på højskole. Herlig tid. På en ekskursion til Ålborg benyttede jeg lige lejligheden til at smutte ind til Pladepusheren (legendarisk pladeshop i Ålborg). Ingen tur til civilisationen uden at hjembringe en souvenir i form af en heavy rock-lp.

Jeg var i forvejen oppe at køre over canadiske Triumph. De red på en bølge af goodwill pga. den mesterlige ”Allied Forces” (1981). Jeg havde vist et par stykker Triumph mere i samlingen, men jeg manglede ”Progressions Of Power” (1980). Jeg havde set den på listen over nordamerikansk gods i Brian Harrigan og Malcolm Domes hårdrock-leksikon, ”Encyclopedia Metallica”.

Og dér stod den så hos Pladepusheren: ”Progressions Of Power”. Haps!

Stolt fremviste jeg klenodiet for min højskolelærer. Han var en rar mand. Kulturradikal, som det sig hør og bør for et højskolemenneske. Han læste Politikens kronik, hver dag. Han havde kun de meninger, han kunne være bekendt. Kort sagt: et ordentligt menneske. En rigtig humanist.

Højskolelæreren kiggede på ”Progressions Of Power” gennem sine hornbriller. Undersøgende, længe.

Den rare mand sagde det ikke direkte. Han var jo tolerant. Men stålblanke logoer, zigzag-lyn og gloser som ”triumf” og ”forøgelse af kraft/styrke” … det var jo det rene Leni Riefenstahl. F-ordet lå ham lige på tungen, kunne jeg se. Men han nøjedes med at få et skeptisk drag om munden. Mit pladekøb var dumpet i den gode smags test.   

Jeg tror, det var den dag, jeg indså, at jeg ikke skulle søge anerkendelse af min elskede heavy rock hos såkaldt dannede mennesker. De forstår det ikke. Og sådan er det stadig ... eller er det?  <13>

Læs endnu en Rifferama-historie om Triumph her.

FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar