onsdag den 24. juni 2015

There will be haters


Ulven er tilbage i DK ...

Fakler og høtyve! Haters og shitstorm! Peter Béliath har svinet Copenhell!

Eller har han?

For hvad var det egentlig, den sure gamle blogger skrev i den der artikel om årets festival på Refshaleøen? Ja, (gen)læs selv her og tjek, om der var en pointe, som du eller andre missede.

Artiklens indledning er – hold nu godt fast i dine læsebriller! – en kærlig satire over metalmiljøet. Mig selv inklusive.

Jeg har deltaget i et astronomisk antal debatter, ordvekslinger og verbale træfninger om årets Copenhell – både på sociale medier og i real life. Vi har brokket os mere og mere højlydt i takt med, at bands er blevet offentliggjort. For lige præcis vores darlings kom jo ikke på plakaten. Ævbæv busse.

Det er denne – hold igen fast i dine læsebriller! – diskurs, som artiklens indledning forsøger at indkredse. Måske har jeg haft for travlt med at taste løs for at komme før visse andre medier. Men måske har visse læsere også haft for travlt med at skimme teksten, så de ikke lige har fattet, hvad der står … også mellem linjerne. Ahem.

Lad mig skære det ud i panserstål: vi metalfans har vores meningers mod. Vi mener en hel masse om alt muligt, der har med hård rock at gøre. Vi ved lige præcis, hvordan sådan en festival skal skrues sammen. Dette meningsmaskineri og ytringsfrihedstrip kan godt drukne glæden ved musikken i larm. På det punkt er jeg sikkert verdens mest skyldige. Mea culpa.

Men det var altså ikke min hensigt at ødelægge nogens gode humør efter en vellykket festival. Og det var da slet ikke min hensigt at svine Copenhells arrangører.

Faktisk tager jeg arrangørerne i forsvar i artiklen. Måske lidt kejtet. Måske for subtilt for folk, som har erstattet det at læse indenad med at scrolle løs på en smartphone. Men jeg forsøgte faktisk at forklare, hvorfor man ikke bare sådan – ”tryllerylle” – kan sammensætte et program, som pleaser alle.

Oven i det hele påpegede jeg, at vi også i år fik det program, som vi selv har bestilt. Der optrådte ikke ét eneste band, som vi ikke selv har stemt på. Copenhell lytter rent faktisk til folkestemningen.

Jeg har den dybeste respekt for en mand som Jeppe Nissen. Godt nok er det store stygge Live Nation, som står bag Copenhell. Men personligt er jeg ikke i tvivl om, at Nissen & Co. virkelig brænder for at gøre Copenhell til en forrygende festival. Hvis du er i tvivl, så se videointerviewet med Nissen på Heavymetal.dk her.

Selve festivalpladsen er et fund i sig selv. Og Copenhell-arrangørerne har gjort deres yderste for at binde Refshaleøens historie sammen med metalkulturen. Og det har de haft succes med!

Det samme gælder årets festivalmaskot (”Fenrir” af Richey Beckett) og ulvetemaet på pladsen. De folk forstår virkelig at skabe den rette kulisse for en metalfestival. Copenhell er en totaloplevelse af hård musik og slagkraftig ikonografi.

Ronkedor venter på Marduk.
Oven i det hele kommer den topprofessionelle afvikling. Jeg tjekkede klokken, da Marduk gik på scenen. Det skete lige på slaget 22:30, ikke et splitsekund for sent. På Copenhell er der ingen dræbende ventetid.

Til afviklingen hører også den venlige behandling, man får af vagter og andre officials. Man bliver behandlet med respekt. Jo, som ung har jeg oplevet at blive gennet med som kvæg på Roskilde Festivalen. Den respektfulde adfærd er ingen selvfølge, hvor der er musikkøbmænd indblandet. Just saying.

Hvad angår selve programmet, så synes jeg – helt personligt og dybt subjektivt! – at det blegnede i forhold til den massive line-up, Copenhell bød på i 2014.

For mig var der nul (0) bands på plakaten i år, som kunne matche de ud-af-kroppen-agtige oplevelser, som Behemoth, Triptykon og Watain gav mig i fjor. Læg dertil Iron Maiden, Twisted Sister, Arch Enemy, Black Label Society, Taake og … jeg bliver gal af at tænke tilbage på Copenhell 2014.

Men selv for en gammel hanelefant kan mindre gøre det. Og det pointerede jeg faktisk også i artiklen, hvor jeg taler om ”mange euforiserende oplevelser.”

Jeg er blevet spurgt: synes jeg virkelig, at Copenhell 2015 var SÅ dårlig? Come on, ville en 53-årig mand rode rundt på et nedlagt værft til langt ud på natten tre dage i træk, hvis han ikke havde det pissesjovt?

Og grib nu igen fat i dine læsebriller: kan man ikke skimte bare en lille bitte smule begejstring i omtalerne af koncerterne på min ronkedor-top 5? Godt så.

Vi ses på Copenhell 2016! \m/

FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama

Ingen kommentarer:

Send en kommentar