onsdag den 23. april 2014

Danmarks metalguru nr. 1


"Heavy Metal Mania"-singlen var så metal, at Holocaust måtte bruge hele tre omgange
umlauts i deres bandnavn!

Metalguruen Ken Anthony betød meget for min generation af headbangere. Som pladepusher i landets førende pladebutikker (først Bristol Music Center, dernæst Double Fun og HMV) leverede han de plader, som blev lydsporet til store dele af mit liv som heavy rocker. Her er en playlist med ti af de vigtigste bands/plader, som Ken Anthony enten gjorde mig opmærksom på eller gjorde tilgængelig for mig.

1. BLUE CHEER: ”SUMMERTIME BLUES ” (ALBUMTRACK, PHILIPS, 1968)
En røvsyg torsdag aften i 1981 tændte jeg som sædvanlig for Danmarks Radio. Til min forbløffelse var programmet Rock-Nyt blevet omdøbt til Heavy Rock-Nyt. Det hele blev åbnet med Tygers Of Pan Tangs allermest bad-ass nummer, ”Killers”. Det blev til to timer i eventyrland for enhver heavy rocker, for i studiet sad ingen ringere end DK’s metalguru nr. 1, Ken Anthony, og delte ud af sin uudtømmelige fond af viden om hård rock. Ken spillede brandnye ting krydret med tilbageblik på hårdrockens historie. Som et eksempel på noget af det allertidligste heavy rock spillede han ”Summertime Blues” fra ”Vincebus Eruptum” (indspillet i 1967!). Et allerhelvedes støjinferno! En psykedelisk-psykopatisk udknaldet cover version af Eddie Cochrans 1950’er-traver. Heavier end det meste af det, som udkommer nu om dage.

2. BANG: ”IDEALIST REALIST” (ALBUMTRACK, CAPITOL, 1972)
I Heavy Rock-Nyt spillede Ken også det, der på stedet blev et af mine all-time favoritnumre: Bangs ”Idealist Realist”. En fantastisk sang med et riff, som selv Tony Iommi må kunne blive misundelig over. Proto-doom metal fra et amerikansk band, som aldrig slog igennem. Bang burde være obligatorisk lytning for alle fans af mørk og doomy metal. ”Idealist Realist” er hentet fra albummet ”Mother/Bow To The King”, men generelt er debutalbummet fra 1971 heavier.

3. HOLOCAUST: ”HEAVY METAL MANIA” (MAXISINGLE, PHOENIX, 1980)
Med i stakken af tungmetallisk gods, som Ken spillede i Heavy Rock-Nyt, var også denne New Wave Of British Heavy Metal-sag. Den står stadig her flere årtier senere som den ultimative heavy metal-hyldestsang. Med et primitivt riff og et hårdpumpet omkvæd, der får knytnæverne til at jage i vejret af bar begejstring. Sirenen i nummerets start kan stadig give mig gåsehud.

Quartz: Totalt kult!
4. QUARTZ: ”SATAN’S SERENADE” (MAXISINGLE, LOGO, 1980)
Totalt kult-maxisingle fra en af Englands mest oversete grupper. Quartz hørte til de bands, der byggede bro mellem 1970’ernes betonrock og 1980’ernes New Wave Of British Heavy Metal. ”Satan’s Serenade” er et tæskeheavy nummer fyldt med proto-black metal-stemning. Absolut Quartz’ bedste bidrag til heavyhistorien. Singlen købte jeg på en af de ture, som jeg og min makker tog med toget fra Hjørring til Bristol Music Center.

5. RIOT: ”FIRE DOWN UNDER” (ALBUM, ELEKTRA, 1981)
Alle rigtige headbangere rådyrkede ”Fire Down Under”, da den – endelig! – udkom i 1981. Et fantastisk album, helt på højde med de klassiske værker fra Judas Priest og Iron Maiden. Men Elektra troede ikke på Riot (den amerikanske rockscene var lam i starten af 1980’erne). Så gik aktivisterne ellers i gang med at samle underskrifter. I DK var det Ken Anthony, som stod for indsamlingen. Musikken var topklasse, men euforien blev ikke mindre af, at en danskers navn optrådte på takkelisten side om side med kendte rockskribenter. Rifferamas læsere har gættet, hvis navn jeg taler om.

6. VENDETTA: ”VENDETTA” (ALBUM, EPIC, 1982)
Det her var den første lp, jeg købte hos Ken i Bristol Music Center, en kold vinterdag i 1982. Frygteligt miskendt band med kultlegenden Nikki Buzz på guitar/vokal. Vendetta var barske, lede – og iørefaldende. Forestil dig noget i retning af Aerosmith med boller af stål. Vendetta var simpelthen for hårde for datidens amerikanske rockscene.

7. TWISTED SISTER: ”RUFF CUTS” (EP, SECRET, 1982)
Det er sikkert ufatteligt for mange, som kun kender Dee Snider & Co. fra deres poppede MTV-hits, men Twisted Sister var til at begynde med RÅ. Titlen på debut-ep’en taler for sig selv. Kerrang! hypede dem, men … som sædvanlig: pladerne kunne ikke købes i DK. Traditionen tro var Ken redningen. Hans motto må have været: findes det, findes det hos mig i Bristol.

8. WARLORD: ”DELIVER US” (MINIALBUM, METAL BLADE, 1983)
En af de første udgivelser på Metal Blade Records. Den var uopdrivelig i DK, men Ken havde den selvfølgelig som specialimport. Warlords stilfulde blanding af traditionel heavy metal og episke tilbøjeligheder gik lige i hjertekulen på mig, og ”Deliver Us” har været en af mine yndlingsskiver lige siden. På dette minialbum lyder Warlord som en stilfuld udgave af Manowar.

9. BATHORY: ”BATHORY” (ALBUM, TYFON, 1984)
Hvis Bristol Music Center var et eldorado, så var kælderen i Double Fun et mekka for headbangere i midten af 1980’erne. Her mødtes man før koncerterne, man fik solgt sine demobånd (i mit tilfælde: Nigro Mantia) i Double Funs kælder, og turnerende bands lavede in-stores i butikken. Jeg kendte allerede Bathory fra opsamlingsalbummet ”Scandinavian Metal Attack”. Bathorys første album havde Ken naturligvis på import i en helt friskpresset, nyudgivet version. Jeg drog stolt hjem med et af verdens første black metal-albums.

Køtere!
10. DOGS D’AMOUR: ”HOW COME IT NEVER RAINS” (MAXISINGLE, CHINA, 1988)
Der gik sleaze i den i slutningen af 1980’erne. Dogs D’Amour havde det perfekte mix af snavs og glamour. Jeg vidste, at de lød fedt, så snart jeg så et foto af dem i Kerrang!. En af deres første singler var ”How Come It Never Rains”. Om den blev udgivet i DK? Gæt selv. Men ro på, Ken havde den selvfølgelig i HMV, hvor han flyttede hen efter Double Fun.

ACHTUNG! Torsdag aften den 24. april kl. 20 på Zeppelin Bar, København, fortalte Ken Anthony om sit liv som manager, koncertarrangør, skribent pladepusher - og som sanger i Switchblade. Det blev en stor succes med udsolgt hus. 

Så lørdag den 21. juni kl. 20 gentages succesen på Zeppelin Bar. Devilutions Lars Schmidt og jeg griller metalguruen, der åbenhjertigt fortæller om sit liv med den hårde rock ... og den livsstil, der ofte følger med. \m/

FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama

Ingen kommentarer:

Send en kommentar