mandag den 18. juli 2011

Axl er en plaget mand

W. Axl Rose kommer fra en dysfunktionel familie med vold og seksuelle overgreb. Og problemerne efter en barndom med vanrøgt kommer til udtryk på det nye Guns N’ Roses-album, "Chinese Democracy".

Artikel: Peter Béliath (Publiceret i NRG nr. 36, december 2008)

”Jeg er en person, som er følelsesmæssigt ude af balance. Jeg er normalt et følelsesmæssigt vrag før et show pga. noget, der sker i mit liv. Der sker altid noget besynderligt for mig to sekunder før, jeg skal på scenen. F.eks. fandt jeg William Rose. Det viste sig, at han blev myrdet i ’84 og ligger begravet et sted i Illinois. Det fandt jeg ud af to dage før en koncert, og jeg var helt slået ud!”
                     
Den åbenhjertige udtalelse kommer fra W. Axl Rose, sanger i af rockhistoriens største bands, Guns N’ Roses. William Rose er Axls biologiske far. Og den dramatiske historie fortalte Axl i et interview (”Stick To Your Guns”) i Kerrang! nr. 286, april 1990.

Udtalelsen var del af hans forklaring på, hvorfor GN’Rs koncerter ofte er stærkt forsinkede. For Axl er berygtet for at trække tiden ud og gå sent, meget sent, på scenen. Og sådan er det stadig. Og meget af det, der plagede GN’R-sangeren i 1990, synes stadig at være en byrde for ham i dag. For Axl er en plaget mand. Traumerne efter en barndom med overgreb og vanrøgt martrer stadig den rødhårede rocksanger.

TRAUMER FRA BARNDOMMEN
Det var først som 17-årig, at Axl fandt ud af, at manden, som han troede, var hans rigtige far, i virkeligheden kun var hans stedfar, L. Stephen Bailey. Axls biologiske far, William Rose, forlod familien, da Axl var to. Den opdagelse kastede den unge Axl ud i en identitetskrise. For hvilke rødder havde han?
                     
”Jeg havde forsøgt at opklare dette mysterium, siden jeg var barn. Jeg vidste ikke en gang, at han eksisterede, før jeg blev teenager. For jeg fik at vide, at det var djævlen, der lod mig vide, hvordan der så ud inden i et hus, som jeg angiveligt aldrig havde været inde i,” fortalte Axl i den ovennævnte Kerrang!-artikel.
                     
”Så jeg forsøgte at opspore denne William Rose. Ikke sådan at forstå, at jeg elsker den fyr, men han er jo min far. Jeg ønskede bare at vide noget om min arv – sådan noget med, om der evt. er arvelige sygdomme i familien. Den slags, som normale familier tager for givet. Men han blev altså myrdet, på klos hold, lader det til. Vidunderlig familie.”
                     
Der er ingen grund til at opremse alle historierne om Axls usympatiske adfærd. De fleste rockfans kender mindst en håndfuld af disse historier. Og det kan ikke nægtes, at Axl har sunget stærkt nedsættende ting om kvinder i flere af Guns N’ Roses’ sange. Titlen ”Back Off Bitch” (fra ”Use Your Illusion I”) taler for sig selv. Men Axl har også skrevet nogle af hårdrockens smukkeste kærlighedssange. Tænk blot på ”Sweet Child O’ Mine” (fra ”Appetite For Destruction”). Axl har to sider: en grum og en kærlig. Det lyder måske banalt, men for Axl selv er det et helvede. I et interview (”Axl Rose: The Rolling Stone Interview”, bragt i Rolling Stone nr. 627 fra april 1992) fortalte Axl følgende:
                     
”Jeg har arbejdet meget med mig selv, og jeg har erkendt, at jeg har et stort had til kvinder. Jeg er blevet afvist af min mor, lige siden jeg var spæd. Siden hen foretrak hun min stedfar frem for mig, og hun så på, at jeg blev tævet af ham. Hun greb kun ind, når det gik alt for vidt, og så kom hun og holdt mig. Men hun var der ikke for mig. Min bedstemor havde et problem med mænd. Jeg overhørte min bedstemor rakke ned på mænd, da jeg var fire. Og det gav mig problemer med min egen maskulinitet. Jeg var pissesur på bedstemor, fordi hendes problemer med mænd fik mig til at have det dårligt med at være mand. Så jeg skrev om disse følelser i mine sange.”
                     
KIDNAPPET OG VOLDTAGET
Som sagt: den 17-årige Axl opdagede, at han ikke var en Bailey, men en Rose. I Rolling Stone-interviewet fortalte han nærmere om opdagelsen.
                     
”Jeg fandt nogle forsikringspapirer og min mors diplom, hvor hun bar efternavnet Rose. Så jeg blev ikke født Bill Bailey. Jeg blev født William Rose. Jeg er W. Rose, for William [Axls biologiske far] var et røvhul.”
                     
Axl kalder William Rose for ”en meget modbydelig karakter. Jeg fik et problem med, at jeg ikke ville være som ham. Jeg kunne ikke tillade mig at være en rigtig mand, for mænd var onde, og jeg ønskede ikke at være ligesom min far.” Axl hævder, at han blev kidnappet af William Rose. Via terapi har han efter eget udsagn været i stand til at rekonstruere noget af forløbet.
                     
”Jeg husker nålen. Jeg kan huske, at jeg fik en indsprøjtning. Jeg kan huske, at jeg blev seksuelt misbrugt af den mand, og at jeg så nogle forfærdelige ting ske med min mor, da hun kom for at hente mig.”
                     
Meget af alt dette har Axl fortrængt for at overleve, forklarede han i det omtalte Rolling Stone-interview. Men det lever sit eget ukontrollable liv i hans sjæl:
                     
”Jeg fik en masse voldelige, nedværdigende tanker om kvinder ud af at se min mor sammen med denne mand. Jeg var kun to år og meget påvirkelig, og jeg så det her ske. Jeg regnede ud, at det er sådan, man behandler kvinder. Og jeg bryggede nogle tanker sammen om, at sex er magt, og at sex gør en magtesløs. Det var her, jeg samlede mange af de synspunkter op, som senere kom til at præge mit liv.”
                     
Det hele blev kun værre af, at Axls mor giftede sig med en anden mand, L. Stephen Bailey. Axl følte, at moren foretrak sin nye mand frem for ham. Og den nye mand blev ikke alene Axls far, han var også Bailey-hjemmets tyran. Axl kalder sin stedfar for ”et af de farligste mennesker, jeg nogensinde har mødt.”
                     
”Han forsøgte at kontrollere og disciplinere mig pga. alle de problemer, han selv havde haft i sin barndom. Så fik min mor en datter, og hende krænkede han i omtrent tyve år. Og han bankede os. Han opdrog mig med tæsk. Jeg troede, at det var den normale måde at opdrage børn på.”

FORKVAKLET SEKSUALITET
Volden i Bailey-hjemmet i Lafayette, Indiana blev kombineret med religion. ”Jeg blev hjernevasket i en pinsekirke,” fortalte Axl i et interview, som blev offentliggjort i rockmagasinet RIP i 1992.
                     
”Min kirke var fyldt med selvretfærdige hyklere, som mishandlede og begik overgreb på deres børn. Det var folk, som var blevet skadet i deres egen barndom. Det var folk, som havde fundet Gud, men som stadig levede med deres skader og gav dem videre til deres børn. Jeg blev tvunget til at gå i kirke fra tre til otte gange om ugen. Jeg underviste sågar i søndagsskolen i de år, jeg fik tæsk, og min søster blev krænket.”
                     
Axl sang i kirkens kor, han kendte flere gospelsange end de fleste, og han var så godt inde i Bibelen, at han som regel vandt konkurrencerne om dens indhold. Men det var en fordrejet form for kristendom, Axl mødte i sin barndom.
                     
”Min far smed vore fjernsyn ud, fordi de var sataniske. Jeg måtte ikke lytte til musik. Kvinder var onde. Alt var ondt. Jeg fik et virkelig forvrænget syn på seksualitet og kvinder. Jeg kan huske, at jeg engang fik en på kassen, fordi jeg kiggede på en kvinde. Jeg vidste ikke, hvad jeg kiggede på, og jeg kan ikke huske, hvor gammel jeg var, men det var en cigaret-reklame med to piger, som kom op af vandet iklædt bikinier. Jeg stirrede bare på tv’et uden at tænke over det. Og min far slog mig i ansigtet, så jeg fløj hen over gulvet.”
                     
”Uanset om jeg ønskede at glemme den, så var den hændelse låst fast i min underbevidsthed. Når der var en hvilken som helst form for sex på tv, som f.eks. en kysse-scene, så måtte vi ikke kigge. Far hjernevaskede os så meget, at vi begyndte at vende hoveder bort af os selv.”
                     
Den slags ødelægger en mands seksualitet, og Axl berettede i RIP-interviewet, at han som ung ikke kunne have et normalt sexliv, fordi han følte, at det var forkert at dyrke sex, også med kvinder, han holdt af.
                     
”Den eneste måde, jeg kunne nyde sex, var ved at være ’den slemme fyr’. Til sidst blev jeg træt af at være den slemme fyr. Hvis jeg elsker den person, som jeg er sammen med, hvorfor skal jeg så bibeholde et lavt selvværd bare for at kunne holde det ud? Jeg har det ikke godt med at føle mig som en lort, og jeg ønsker heller ikke at være en lort. Jeg har læst mig frem til, hvordan disse psykiske mekanismer virker i forbindelse med misbrug og mishandling. Og det er meget underligt at være nødt til at arbejde med det. Jeg er voksen nu. Det skete alt sammen for længe siden. Jeg formodes at være kommet over det. Ja, måske.”

VOLDELIG ADFÆRD GÅR I ARV
Er Axl så kommet over det? Det ved kun han. Men man kommer i tvivl, når man betragter hans gøren og laden de seneste år (som f.eks. den kaotiske turné i Skandinavien i sommeren 2006). Og skal man tro de kvinder, som han har haft forhold til, så fortsætter han den adfærd, som William Rose og hans stedfar har præget ham med.
                     
Axl indledte et stormfuldt forhold til supermodellen Stephanie Seymour under optagelserne til GN’Rs ”November Rain”-video (hvor hun spiller skønheden, som Axl bliver gift med). Seymour var på det tidspunkt i et forhold med skuespilleren Warren Beatty, som hun prompte forlod efter det første stævnemøde med Axl.
                     
Axl ønskede virkelig at blive gift med Stephanie, men deres forhold endte i husspektakler. Stephanie og Axl brød med hinanden i 1993, efter at hun havde bedraget ham med rigmanden Peter Brant (hun blev tilmed gravid med Brant!), og det var et hårdt slag for GN’R-sangeren. En af Axls bekendte har fortalt, at ”en masse på denne plade [”Chinese Democracy”] handler om Stephanie. Hun var hans idealkvinde.” Sange som ”Better” og ”There Was A Time” på det nye Guns N’ Roses-album har da også sjæleudkrængende tekster, som tydeligvis er skrevet af en plaget mand.
                     
Seymour endte med at sagsøge Axl for vold. Men Axl var først ude med et sagsanlæg mod hende. Hvad skete der reelt? Det bliver påstand mod påstand. Et bud på et hændelsesforløb får man i en hårrejsende artikel med titlen ”Axl Rose: The Lost Years” (fra Rolling Stone nr. 840, maj 2000).
                     
Ifølge Seymours forklaring havde de et skænderi køkkenet, hvor Axl knuste nogle flasker på gulvet, greb fat i supermodellens strube, lagde hende i en hovedlås, hvorefter han trak hende barfodet gennem glassplinterne, mens han gentagne gange slog hende i hovedet og på overkroppen, ligesom han også sparkede hende i underlivet. Ifølge Axls forklaring var det Stephanie, som havde angrebet ham, og han havde bare forsvaret sig.
                     
Axl skrev ”Sweet Child O’ Mine” om Erin Everly, model og datter af sangeren Don Everly. Parret var sammen i årevis, men de blev gift i 1990. Erins og Axls ægteskab blev kort – de blev separeret efter knap en måned. Og forholdet var voldeligt. Everly har fortalt, at hun blev bagbundet nøgen, fik tape over munden og øjnene blindet med en bandana. Sådan tilbragte hun flere timer i et skab. Senere bandt Axl hende til en seng, hvor han voldtog hende analt, mens hun skreg. Da Axl havde gjort sig færdig, skete der ifølge Erin følgende: ”Han trak sig ud og stak den ind i min mund.”
                     
Everly fulgte Seymours eksempel og sagsøgte Axl i 1994. Begge sager blev afgjort uden for retten. Insidere har påpeget, at hverken Erin og Stephanie er dydsmønstre, og at de begge er berygtede for at skabe kontroverser.

UDE AF STAND TIL AT VISE KÆRLIGHED
Anonyme venner til Axl udtalte i Rolling Stone-artiklen fra 2000, at Axl, der dyrker kickboxing, og som ikke er afhængig af sprut og stoffer, i dag virker sundere og mindre vred – men samtidig er han fyldt af selvmodsigelser. Axl tror på retfærdighed, men han mener ikke selv, at han skal være fair over for andre. Axl kan være en skarpsindig iagttager af menneskelig svaghed i sine sange, men når det gælder sine egne svagheder, er han nærmest blind.
                     
”Axl er virkelig let at hade, og han forstår ikke hvorfor,” udtalte en af hans venner. ”Han lever i en fantasiverden, et parallelt univers. Han er selvcentreret som et lille barn, men han er langt fra så naiv.”
                     
En anden ven sagde, at ”en familie er det, som Axl ønsker mere noget andet. Han ønsker inde i sig selv at finde evnen til at vise kærlighed. Han er virkelig, virkelig ude af stand til at vise taknemlighed og hengivenhed.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar